اگر پيگير اخبار حوزه خودرو بوده باشيد حتما ميدانيد كه بالاخره در ماه سپتامبر (شهريور) فولكس واگن غول خودروسازي آلمان پذيرفت كه از ابزارهايي براي فريب تستهاي انتشار گازهاي مخرب محيط زيست در خودروهاي ديزلي خود استفاده كرده است. اما به نظر ميرسد خودروهاي بنزين سوز اين شركت هم در اين رسوايي نقش داشتهاند.
به تازگي فولكس واگن اعلام كرده كه ميزان انتشار گاز دي اكسيد كربن را در ۸۰۰ هزار خودرو از جمله خودروهاي بنزين سوز كمتر از حد واقعي نشان داده است. در واقع اين اولين بار است كه شركت فولكس واگن به طور رسمي تاييد ميكند كه خودروهاي بنزين سوز اين شركت نيز بيش از حد مجاز گاز دي اكسيد كربن منتشر ميكنند. هنوز اين شركت جزييات بيشتري در اين مورد ارايه نكرده است با اين حال اعلام كرده كه نتايج جديد از طريق تستهاي تازهاي كه داخل شركت انجام شده بدست آمده است.
در ماه اكتبر، فولكس واگن گزارش فصلي خود را با ضرر ۳.۸۴ ميليارد دلاري آغاز كرد كه اولين ضرر اين شركت طي ۱۵ سال گذشته محسوب ميشود. ماجراي تقلب فولكس واگن با استفاده از ابزارهايي كه ميزان انتشار گاز دي اكسيد كربن را هنگام تستها كمتر از حد واقعي نشان ميداد باعث شد تا مارتين وينتركورن- مدير عامل فولكس واگن از سمت خود كنارهگيري كند با اين حال او همچنان و پس از استعفا نيز اصرار دارد كه چيزي در مورد تقلب نميدانسته است.
بر اين اساس ساير مديران رده بالاي فولكس واگن نميتوانند ادعا كنند كه چيزي در مورد تقلبهاي صورت گرفته در فولكس واگن نميدانند. مايكل هورن- مدير عامل فولكس واگن در امريكا اعلام كرده كه او از امكان وجود جريانات انتشار گازهاي مضر طي بهار سال ۲۰۱۴ مطلع بوده است. اين تاريخ قبل از بازرسيهاي آژانس حفاظت از محيط زيست در مورد محصولات فولكس واگن است.
با اين حال برخي ديگر از گزارشها حاكي از آن است كه حلقه مديريتي اصلي فولكس واگن از سال ۲۰۰۷ از انتشار بالاي دي اكسيد كربن از محصولات خود خبر داشتهاند. نظر شما چيست؟ به نظر شما مديران فولكس واگن از اين تقلب خبر داشتهاند؟