به دليل افت روزافزون در بخش موبايل، مايكروسافت تعداد ديگري از كاركنان بخش اسمارت فون را اخراج ميكند. اين شركت گفته است كه ۱۸۵۰ كارمند را اخراج ميكند كه ۱۳۵۰ نفر از اين تعداد در فنلاند هستند. مايكروسافت براي اينكار بايد جريمه حسابداري ۹۵۰ ميليون دلاري پرداخت كند.
در ايميلي كه به تمام كارمندان فرستاده شد، تري ميرسون معاون بخش ويندوز موبايل اعلام كرده كه
اين كار بسيار سخت است، اما ما بايد در بخش سختافزار موبايل، تمركز بيشتري داشته باشيم.
اخراجهاي متعدد در بخش موبايل، باعث شده است كه تقريبا چيزي از ارتش اوليه كارمندان كه حاصل خريد نوكيا بود، باقي نماند. با خريد نوكيا، ۲۵۰۰۰ كارمند به كارمندان مايكروسافت اضافه شد. اما ديري نپاييد كه بسياري از اين افراد اخراج شدند. در سال ۲۰۱۴، مايكروسافت اعلام كرد كه ۱۸ هزار نفر را اخراج ميكند، كه بيشتر اين افراد مرتبط با بخش موبايل بودند. سال گذشته نيز ۷۸۰۰ نفر ديگر از بخش موبايل اخراج شدند.
خريد نوكيا يكي از پرهزينهترين خريدهاي مايكروسافت بوده است. مديرعامل پيشين اين شركت به اميد دگرديسي در شركت، اين خريد را انجام داده بود. مايكروسافت به شدت در زمينه موبايل از گوگل و اپل عقب است. اين كمپاني انتظار داشت كه با تركيب قدرت نرمافزاري خود و تخصص سختافزاري نوكيا، خود را به عنوان بازيگري مطرح در عرصه موبايل معرفي كند. برخي از گوشيهاي اين شركت، با تحسين كاربران و منتقدان مواجه شده است، اما توسعهدهندگان اپليكيشن كماكان مايكروسافت را جدي نميگيرند و اين كاربران را براي خريد گوشيهاي اين شركت بسيار مردد كرده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، سهم ويندوز موبايل از سيستمعاملها ۲.۵ درصد بوده است، كه اين ميزان در مدت مشابه امسال به كمتر از يك درصد رسيده است.
از زمان فروش بخش موبايل، نوكيا خود را به يك سازنده تجهيزات مخابراتي و ارتباطي تبديل كرده است. هفته گذشته، نوكيا اعلام كرد كه لايسنس برندش را در اختيار Foxconn و HMD Global قرار داده است تا ردههاي موبايلي با اين نام توليد شود.
ساتيا نادلا، مديرعامل فعلي مايكروسافت، راهبرد متفاوتي از رييس پيشين در پيش گرفته است و نرمافزارهايي مانند آفيس را براي كاربران آيفون و اندرويد ارايه كرده است. اين شركت همچنين سيستم عامل ويندوز خود را يكپارچه كرده است. هدف بلندمدت اين يكپارچهسازي، علاقهمند كردن توسعهدهندگان براي توسعه اپليكيشنها و برنامهها براي اين سيستم عامل است.
مايكروسافت همچنين اعلام كرده كه اسمارت فونهاي جديدي را روانه بازار ميكند، كه احتمالا مشتريان تجاري را هدف قرار داده است، چون آنها علاقه بيشتري به محصولات مايكروسافت دارند.